نکات آموزشی

نحوه عملکرد یخچال نفتی

یخچال نفتی بر خلاف یخچال برقی و کولر های گازی که بر اساس فرئون فشرده و کمپرسور کار می کنند دارا ی هیچ قسمت متحرکی نیست و نیروی محرکه خود را مستقیما از شعله آتش نفت می گیرد. اساس کار یخچال نفتی بر پایه جذب و دفع آمونیاک در آب می باشد.
سازوکار یخچال نفتی به صورت مرحله به مرحله به این شکل می باشد.
1-در دمای معمولی آمونیاک در آب حل می شود ولی اگر به مخلوط آمونیاک و آب گرما بدهیم چون آمونیاک بسیار جوشنده تر از آب می باشد آمونیاک آغاز به جوشیدن نموده و از مخلوط آب و آمونیاک به صورت گاز بخار آمونیاک گرم متصاعد شده و مقذاری بخار اب نیز با خود همراه کرده تبخیر می کند.
2- در سر راه این بخار گرم یک جدا کننده قرار دارد که قطره های آب را از بخار آمونیاک جدا کرده و درون مخزن مخلوط آب و آمونیاک بر می گرداند.( این قسمت را داشته باشید تا بعد زیرا در راه بازگشت این آب جدا شده به مخزن یک اتفاق دیگر هم می افتد.
3-سپس بخار آمونیاک درون یک سری لوله های پره دار به نام چگالنده شده و گرمای خود را از دست می دهد و به صورت آمونیاک مایع در می آید.( توجه این قسمت همانند یخچال های برقی در پشت یخچال قرار دارد
4-سپس این آمونیاک مایع سرد تر شده ( دارای دمایی بالاتر از دمای محیط) وارد محفظه و لوله های پره دار دیگری می شود که درون یخچال جای دارد و در معرض گاز هیدروژنی که درون این محفظه قرار دارد واقع می شود و به سرعت بخار شده و جهت تبخیر گرمای محیط درون یخچال را جذب می کند.( در نتیجه درون یخچال سرد می شود
5-سپس مخلوط آمونیاک و هیدروژنی که به صورت مخلوط گازی سردی است وارد جذب کننده می گردد درون جذب کننده مخلوط آمونیاک و هیدروژن با آبی که در مرحله دوم از گاز داغ آمونیاک جدا شده بود تماس داده می شوند.در این جا آمونیاک که درون آب بسیار حل شونده تر از هیدروژن است درون اب حل می شود و هیدروژن جدا شده دوباره به درون محفظه بخارندهاواپراتور – که همان محفظه درون یخچال باشد ) باز می گردد.
6-مخلوط آب و آمونیاک دوباره به درون مخزن مخلوط آب و آمونیاک بازگشته و توسط گرمای شعله نفت دوباره بخار شده و مراحل 1 تا 6 به صورت چرخه دوباره تکرار می شود

دلیل تبخیر آمونیاک در هیدروژن چیست؟
برای پاسخ به این پرسش باید به ترمودینامیک محلول ها نگاهی بیندازیم. می کوشم با یک مثال ساده پاسخ پرسشتان را بدهم.ببینید . آب خالص در 100 درجه می جوشد و در صفر درجه یخ می زند ولی اگر به آب مقداری نمک بیفزاییم دیگر در 100 درجه نمی جوشد بلکه در دمایی بالاتر از 100 درجه می جوشد.اگر به آب مایعی مانند الکل بیفزاییم در صفر درجه یخ نمی زند بلکه در دمایی پایینتر یخ می زند و در دمایی پایین تر از 100 درجه نیز تبخیر می شود . همین جریان در باره آمونیاک و گاز هیدروژن اتفاق می افتد. آمونیاک خالص در دما و فشار اتاق به صورت گاز است ولی آمونیاکی که از کندانسور بیرون می آید دارای دمای بالاتر از اتاق و فشاری به مراتب بیشتر از اتاق می باشد.( این فشار از طریق بخارهای متصاعد شده از روی چراغ نفتی تامین می شود) پس دقیقا درلحظه پیش از واردشدن امونیاک به اواپراتور آمونیاک خالص به صورت مایع می باشد.این آمونیاک وقتی درون اواپراتور با هیدروژن در هم حل بشوند نقطه جوش محلول آمونیاک هیدروژن بسیار بسیار پایین تر از نقطه جوش آمونیک خالص می باشد بنابراین آمونیاک با هر دمایی هم که وارد اواپراتور شده باشد محلول آمونیاک و هیدروژن فورا تبخیر می شو د حتی اگر دمای اواپراتور –دمای درون یخچال -خیلی پایین تر از صفر درجه باشد.روشن است این محلول برای تبخیر شدن دمای محیط اطرافش را جذب می کند.باتشکرازهمکاری مهندس رحیم نژاد

اگه خوشت اومد یه کامنت بزار❤️

اکومولاتور چیست؟

اکومولا تور
وکار اکو مولاتورچیست؟؟
اکومولاتور در دیکشنری به معنای محل انباشت است و یکی از مهمترین اجزا در چیلرها و سردخانه هایی است که در شرایط محیطی با دمای پایین کار می کنند.

طراحی یک سیستم سردخانه باید به گونه ای باشد که تعادلی بین راندمان مناسب جهت خنک کردن کمپرسور و در عین حال اجتناب از برگشت مایع به کمپرسور برقرار کند و تا زمانی که احتمال برگشت مبرد به حالت مایع به کمپرسور وجود داشته باشد بایستی انتظار خرابی کمپرسور را داشته باشیم. زمانی که اواپراتور دیفراست(برفک زدایی) می کند کمپرسور در معرض موجی از مایع قرار می گیرد که به آن باز می گردد که می تواند باعث بوجود آمدن تنش در کمپرسور گردد.

هم در تست های آزمایشگاهی و هم در عمل مشاهده شده است که در صورت نصب مناسب اکومولاتور خط مکش، میتوان از آسیب های آتی جلوگیری کرد.

اکومولاتور میتواند به عنوان یک ریسیور در حین سیکل گرمایش عمل کند و یا سیستم به دلیل شارژ زیاد نامتعادل گردیده است وسبب اضافی بودن مبرد مایع در سیستم می گردد و می تواند مبرد را ذخیره کرده و در صورت نیاز کمپرسور، مبرد را آزاد کند.

حجم زیادی از مبرد بعد از دیفراست حرکت کرده و در اکومولاتور ذخیره شده و در صورت نیاز آزاد می گردد و میتواند تغذیه کمپرسور را به صورت مناسب تامین کند. همچنین اکومولاتور می تواند به صورت موثر دمای کارتر را در محدوده مناسب نگه دارد.

تستهای آزمایشگاهی مشخص کرده است که اکومولاتورهای موجود در بازار توانایی نگه داری حجم زیادی از مایع ورودی به آنها را دارا هستند و اکومولاتورهای تولیدی برای چیلرها دارای اریفیس هایی در سایز ۰٫۶۲۵ ~۰٫۱۲۵ inch جهت برگشت روغن می باشند.

تست های بیشتر انجام شده بر روی اریفیس های اکومولاتور با اریفیس در سایز ۰٫۴۰ ~ ۰٫۵۰ inch نشان دادند که که در زمان کارکرد کمپرسور ها در حالت حداکثر ظرفیت قادر به رد کردن روغن اضافی می باشند.

بعضی از تولید کننده گان، اکومولاتوری با اریفیس کوچک تولید می کنند و آن را در اختیار خریداران زیادی قرار می دهند و آنها از آن برای سالیان زیاد استفاده کرده و مشکلی بوجود نمی آید. اریفیس های کوچک بدون شک آسیب پذیری زیادی دربرابر جوشکاری و یا اجسام خارجی در سیستم دارند و نصب یک صافی در ورودی پیشنهاد می گردد به خصوص برای سیستم هایی که هنوز راه اندازی نشده اند و لوله کشی در آنها تازه انجام گرفته است.

جمع بندی تجربه و تست های آزمایشگایی نشان میدهد که اکومولاتورهای مرسوم با سایز اریفیس برگشت روغن ۰٫۴۰ الی ۰٫۵۰ inch توانایی حفاظت زیادی از کمپرسور را دارا می باشند. تجهیزات دیگری از قبیل بفل (baffle) و ورودی غیر مستقیم به کمپرسور(جهت سوپرهیت بودن مبرد و عدم بازگشت مایع) و صافی مکش می توانند از اریفیس حفاظت کرده و راندمان بالای آن را تضمین کنند.

تست های انجام گرفته بر روی سیستم های تجهیزات سرماساز مختلف نشان داده اند که استفاده از اکومولاتور با سایز اریفیس کوچک بدون شک برای سرخانه ها و تجهیزاتی که دارای دیفراست( برفک زدایی) می باشند از جهت محافظت بیشتر، بهتر می باشند.

اجزای مکانیکی یخچال | آموزش تعمیر یخچال

اجزای مکانیکی یخچال:
کمپرسور
کار کمپرسور ، ایجاد فشار و مکش جهت به حرکت در آوردن گاز در سیستم است. در داخل کمپرسور یک موتور الکتریکی تک‌ فاز و یک مجموعه مکانیکی شامل سیستم سوپاپ وپیستون و میل‌لنگ قرار دارد. با رسیدن برق به موتور کمپرسور و به چرخش در‌آمدن روتور آن توسط میل‌لنگ ، پیستون به حرکت در آمده و سوپاپ‌های مختلف باز و بسته می شوند. در نتیجه گاز به گردش در می‌آید. کمپرسور تنها از طریق سرلوله به بیرون ارتباط دارد.

صرف‌نظر از لوله کور که جز در موارد تخلیه یا شارژ گاز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دو لوله دیگر از اهمیت بسزایی برخور دارند. حرکت پیستون داخل سیلندر کمپرسور مرتبا گاز را از لوله برگشت مکیده و با فشار وارد لوله رفت می‌کند. به این ترتیب گاز سرما ساز مدام در حال حرکت است و عمل سرماسازی را انجام می‌دهد.

رادیاتور خنک کننده – کندانسور
گاز سرد کننده وقتی در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گیرد، حرارت آن افزایش می‌یابد. حال اگر به طریقی این گرما سلب نشود و یا تعدیل نگردد، عمل سرما‌سازی مختل می‌شود. از این رو در یخچال ، گاز تحت فشار و گرم شده از کمپرسور وارد لوله‌های مارپیچ مانند که در تماس مستقیم هوا است (جای این لوله ها در یخچال های خانگی پشت کابینت اصلی یخچال است) می‌شوند. دمای گاز در اثر ارتباط هوا کاهش یافته و عمل سرماسازی در سیستم به سهولت انجام می‌شود. به منظور حفاظت لوله‌های فلزی کندانسور در برخورد با اشیا و اجسام خارجی ، مفتولی در اطراف کندانسور تعبیه می‌کنند.

فیلتردرایر
گاز پس از آنکه در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گرفت، به منظور کاستن از حرارتش راهی کندانسور می‌شود. از آنجا که ممکن است در عبور از این مسیر جرم هایی را نیز حمل کند و یا دارای رطوبت باشد، لازم است قبل از سرماسازی کاملا پاک و خشک شود. بنابراین پس از رادیاتور ، از فیلتر عبور می‌کند. فیلتر دارای دو لوله ارتباطی است.

یکی از لوله‌ها سطح مقطع بزرگتری دارد که در واقع ورودی فیلتر است و به خروجی کندانسور وصل می‌شود. در ورودی فیلتر شبکه‌های توری ریزی برای گرفتن جرمهای زائد قرار گرفته است. خروجی فیلتر که سطح مقطع کمتری دارد به لوله مویین متصل می‌شود، تا گاز سرد کننده تحت فشار زیاد قرار گیرد. در این خروجی نیز شبکه‌های توری با سوراخهای بسیار ریز قرار گرفته است. در فضای میانی فیلتر مواد شیمیایی به نام سیلیکات یا سیلیکاژل قرار دارد، که خاصیت و کار آن جذب رطوبت گاز عبوری است.قابل ذکر هست که فیلتر درایر در آخرین مرحله نصب میشود و در هر باری که سیستم را تخلیه میکنیم باید فیلتری جدید نصب کرد. حتی اگر از مدت زمان شارژ سیستم 1 ساعت گذشته باشد

لوله مویین – اپیلاری تیوب
لوله مویین ، لوله‌ای با قطر بسیار کم است که به علت باریک بودن به این نام خواننده می‌شود و نقش مهمی در تولید سرما دارد. محل نصب لوله مویین بین خروجی فیلتر وورودی با اواپراتور (یخ ساز) است. گاز سرد کننده که توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته با عبور از مسیر کندانسور و فیلتر وارد لوله مویین می‌شود. در لوله مویین فشار محیط درون آن به حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. لذا گاز سرد کننده که تحت فشار زیاد به مایع تبدیل شده است، با عبور از لوله مویین وقتی که وارد اپراتور می‌‌‌‌شود، چون ناگهان با حجم زیادی مواجه می‌گردد، تبدیل به گاز شده و ایجاد سرما می‌نماید.

 

ترموفیوز چیست؟

1-ترموفیوز: این قطعه همانطور که  از نامش پیداست فیوز حرارتی می باشد که در فریزرهای نوفراست جهت حفاظت یخچال در مواقعی که المنت به هر علتی در مدار باقی بماند کاربرد دارد وقتی المنت برفک را آب کرد و از مدار خارج نشد با داغ شدن المنت جریان مصرفی المنت افزایش پیدا میکند تا زمانی در جریان معین ترموفیوز عمل کند و از ادامه کار المنت و احتمال آتش سوزی جلوگیری میکند. باید توجه کرد که ترموفیوز اگر عمل کند و قطع شود باید تعویض
2-ترمودیسک: این قطعه از یک دیسک فلزی  و دو کنتاکت درست شده که در دمای معین(زیر صفر) دیسک تغییر حالت داده و دوتا کنتاکت را به هم وصل میکند و در دمای معینی (بالای صفر) با تغییر حالت دیسک ارتباط کنتاکت ها را قطع میکند.ترمودیسک در مسیر المنت و فن سری قرار می گیرد و در فریزرهای نوفراست دو کاربرد دارد اولین و مهم ترین کاربرد ترمودیسک زمانی هست که فریزر برفک ندارد و تایمر المنت را به مدار می آورد که در این موقع ترمودیسک المنت را قطع میکند تا تایمر از مرحله المنت رد شود.کاربرد دوم ترمودیسک این هست که وقتی المنت برفک را آب کرده و تایمر کمپرسور را روشن میکند تا زمانی که اواپراتور و اطرافش کاملا سرد نشده فن را خاموش نگه دارد تا فن هوای گرم اطراف اواپراتور را داخل کابین فریزر ندمد.

وظیفه وکارارایی ترموفیوز وترمودیسک…

…..

پرسش:
چرا در فریزرهای نوفراست باید به ترموفیوز و ترمودیسک توجه کنید.
پاسخ:
در فریزر های نوفراست از دو قطعه داخل اواپراتور استفاده میشه ترموفیوز و ترمودیسک که خیلی قطعه مهم و پرکاربردیی هستند.

1-ترموفیوز: این قطعه همانطور که از نامش پیداست فیوز حرارتی می باشد که در فریزرهای نوفراست جهت حفاظت یخچال در مواقعی که المنت به هر علتی در مدار باقی بماند کاربرد دارد وقتی المنت برفک را آب کرد و از مدار خارج نشد با داغ شدن المنت جریان مصرفی المنت افزایش پیدا میکند تا زمانی در جریان معین ترموفیوز عمل کند و از ادامه کار المنت و احتمال آتش سوزی جلوگیری میکند. باید توجه کرد که ترموفیوز اگر عمل کند و قطع شود باید تعویض شود

2-ترمودیسک: این قطعه از یک دیسک فلزی  و دو کنتاکت درست شده که در دمای معین(زیر صفر) دیسک تغییر حالت داده و دوتا کنتاکت را به هم وصل میکند و در دمای معینی (بالای صفر) با تغییر حالت دیسک ارتباط کنتاکت ها را قطع میکند.ترمودیسک در مسیر المنت و فن سری قرار می گیرد و در فریزرهای نوفراست دو کاربرد دارد اولین و مهم ترین کاربرد ترمودیسک زمانی هست که فریزر برفک ندارد و تایمر المنت را به مدار می آورد که در این موقع ترمودیسک المنت را قطع میکند تا تایمر از مرحله المنت رد شود.کاربرد دوم ترمودیسک این هست که وقتی المنت برفک را آب کرده و تایمر کمپرسور را روشن میکند تا زمانی که اواپراتور و اطرافش کاملا سرد نشده فن را خاموش نگه دارد تا فن هوای گرم اطراف اواپراتور را داخل کابین فریزر ندمد.

فریزرهای نوفراست بردی دیگه ترمودیسک ندارند ولی ترموفیوز همچنان در فریزرهای جدید بردی نیز تعبیه می شود.

نحوه تست ترموفیوز با بیزر اهم متر باید دو سیمش وصل باشد و ترمودیسک در دمای اتاق قطع میباشد که برای امتحان باید به دمایی که روش نوشته شده برسونیم مثلا 2- درجه تا وصل شود بعد با بیزر بگیریم و دوباره وقتی گرم شد مثلا 15 درجه رسید دوباره دو کنتاکتش قطع میشود.

همکاران توجه داشته باشیم که ترموفیوز و ترمودیسک اجزای اضافی نیستند که وقتی خراب شدند یکسره کنیم!

باتشکر از ایرج فرهنگیان

پرسش و پاسخ در مورد کمپرسورها

پرسش و پاسخ هایی در مورد کمپرسور ها :

  پرسش: فرق بین کمپرسورهای زیر صفر و بالای صفر در چیست؟
پاسخ:
کمپرسورهای زیر صفر معمولا برای رنج دمایی 45- تا 5- طراحی می شوند.
کمپرسورهای بالای صفر معمولا برای رنج دمایی 30- تا 15+ طراحی می شوند.

پرسش: انتخاب کمپرسور سردخانه چگونه انجام می شود؟
پاسخ:
روش اول:

برای انتخاب کمپرسور به چهار پارامتر نیاز است:

1- بار برودتی مورد نیاز
2- دمای اواپراتور
3- دمای کندانسور
4-نوع مبرد

با مراجعه به کاتالوگ کمپرسور برای دمای اواپراتور و دمای کندانسور تعیین شده، مدل کمپرسوری را انتخاب می کنیم که جوابگوی بار برودتی مورد نیاز باشد.

روش دوم (محاسبه سرانگشتی):
سردخانه بالای صفر: به ازای هر 20 متر مکعب کمپرسور با توان 1 اسب بخار انتخاب می شود.
سردخانه زیر صفر: به ازای هر 15 متر مکعب کمپرسور با توان 1 اسب بخار انتخاب می شود.

پرسش:  آیا کمپرسورهای کوپلند با گاز R404, R134a, R407C به کار می روند؟
پاسخ:

کمپرسورهای اسکرال کوپلند با گازهایR134a, R407C سازگار هستند.
کمپرسورهای DWM کوپلند فقط با گاز R22 بکار می روند.

پرسش:   آیا کمپرسورهای بیتزر با گاز R404, R134a, R407C به کار می روند؟
پاسخ:

سری Y دار کمپرسورهای بیتزر با گازهای R404, R134a, R407C سازگار هستند.
پرسش:   آیا کمپرسورهای دانفوس با گاز R404, R134a, R407C به کار می روند؟
پاسخ:

کمپرسورهای منیروپ دانفوس سری MT با گاز R22 سازگار هستند.
کمپرسورهای منیروپ دانفوس سری MTZ با گاز R407C, R134a, R404A, R507 سازگار هستند.
کمپرسورهای اسکرال دانفوس سری HRM / HLM / HCM با گاز R22, R417A سازگار هستند.
کمپرسورهای اسکرال دانفوس سری SM با گاز R22 سازگار هستند.
کمپرسورهای اسکرال دانفوس سری SY با گاز R22 سازگار هستند. (برای مدل های SY185-240-300 گاز R40VC هم قابل استفاده است)
کمپرسورهای اسکرال دانفوس سری SZ با گاز R407C, R134a سازگار هستند. (برای مدل های SZ084 تا SZ185 گاز R404A , R507A هم قابل استفاده است)
پرسش:   کمپرسورهای اسکرال کوپلند چه نوع روغنی دارند؟

پاسخ:
کمپرسورهای اسکرال کوپلند روغن POE دارند.
   پرسش: کمپرسورهای منیروپ دانفوس چه نوع روغنی دارند؟
پاسخ:

کمپرسورهای پیستونی منیروپ دانفوس مدل های MT روغن Mineral از نوع 160P دارند.
کمپرسورهای پیستونی منیروپ دانفوس مدل های MTZ روغن Polyolester از نوع 160PZ دارند.

پرسش:    کمپرسورهای اسکرال دانفوس چه نوع روغنی دارند؟
پاسخ:

کمپرسورهای اسکرال دانفوس مدل های HRM / HLM / HCM روغن Alkylbenzene دارند.
کمپرسورهای اسکرال دانفوس مدل های SM روغن Mineral از نوع 160Pدارند.
کمپرسورهای اسکرال دانفوس مدل های SY روغن Polyolester از نوع 320SZ دارند.
پرسش:   کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیتزر چه نوع روغنی دارند؟
پاسخ:

کمپرسورهای کامپکت اسکرو با گاز R22 روغن B320SH و کمپرسورهای کامپکت اسکرو با گازهای R134a/R407C/R404A/R507A/R407A/R407F روغن BSE170 دارند.
پرسش:   کمپرسورهای سمی هرمتیک پیستونی بیتزر چه نوع روغنی دارند؟
پاسخ:

کمپرسورهای سمی هرمتیک پیستونی با گاز R22 روغن B5.2 و کمپرسورهای سمی هرمتیک پیستونی با گاز R134a/R407C/R404A/R507A/R407A/R407F روغن BSE32 دارند.
پرسش:   کمپرسور بیتزر ساخت چه کشوری است؟
پاسخ:

کمپرسور بیتزر ساخت کشور آلمان است.
پرسش:  کمپرسور اسکرال و DWM کوپلند ساخت چه کشوری است؟
پاسخ:

کمپرسور اسکرال ساخت شرکت کوپلند تایلند و کمپرسورهای DWM ساخت شرکت کوپلند چک است.
پرسش:   کمپرسور اسکرال دانفوس ساخت چه کشوری است؟
پاسخ:

کمپرسور اسکرال دانفوس ساخت کشور چین و فرانسه هست.

 

لیست ارور های ماشین ظرفشویی

لیست کدخطاهای ماشین لباسشویی بوش:

کدخطا                                                                       شرح خطا

APDATE ERROR         ————————–         باز کردن برد جهت تعمیر و ارسال به شرکت .یعنی برنامه برد مشکل دارد

e02                                                                                   _

E16                            ————————–         درب دستگاه باز است_ میکرو سوئیچ عمل نمیکند

E17                            —————————         زمان آبگیری بیش از حد معمول_بسته بودن شیر آب_ خرابی اکوا

E18                            ————————–            پمپ تخلیه مسدود است

E19                           —————————            زمان گرم کردن آب بیش از اندازه_ ضعف ولتاژ_ خرابی المنت

E20                           —————————            المنت_ NTC سنسور

E23                                                                                خرابی اکوا استاپ_ بسته بودن شیر آب

E25                                                                                 سنسور کف دیگ_ AQUA SENSOR  

E26                                                                                 هیدروستات_ ولتاژ باید بین ۰٫۵ _ ۳٫۵ باشد

E27                                                                                 هیدروستات_ گرفتگی شیلنگ هیدروستات

E28                                                                                 خرابی سنسور کف دیگ_ شکستگی سنسور_FLOW SENSOR 

E29                                                                                 بسته بودن آب_ سنسور کف_ اکوا استاپ

E31                                                                                 پمپ تخلیه_ شبلنگ خروجی_ هیدروستات_ شیلنگ هیدروستات

E32                                                                                ایراد اضافه یا کم بودن البسه_  درموقع خشک کردن

E34                                                                                میکرو سوئیچ درب_ گرفتگی میکرو سوئیچ_ خرابی میکرو سوئیچ

E35                                                                                میکروسوئیچ_ قفل درب نمیتواند بازشود_خرابی قفل درب

E36                                                                                میکروسوئیچ_ سیم کشی و سوکت میکرو سوئیچ

E37                                                                                شکستگی سنسورNTC_ NTC خرابی سنسور

E38                                                                                 شکستگی سنسورNTC_ NTC خرابی سنسور

e4                                                                                  کابل_ برد اصلی _ NTC خرابی سنسور

E47                                                                                 خرابی سنسور دما_ چک کردن موتور

E48                                                                                 کم بودن ولتاژ _ چک کردن موتور_ خرابی موتور

E49                                                                                 زیاد بودن ولتاژ

E50                                                                                 موتورچک شود_ رله برد چک شود_ زمان چرخش موتور۳۰ ثانیه

E51                                                                                 سوئیچ های قدرت_ درموتور_نقص IGBT

E52                                                                                _

E57                                                                                اگر ولتاژ برق کمتر از ۲۰۰باشد_ درغیر اینصورت راه انداز برد

E58                                                                                سرعت چرخاندن پایین_D خطای سنسور ۳

E59                                                                               بررسی سیم کشی_ بررسی موقعیت از مگنت_ D برد_ ۳

E60                                                                               سنسور کف_ سنسور جریان_ مقادیربیش از حد کم یا مقادیر بیش ازحد بالا

E61                                                                              حالت عادی_ بررسی مدار سیم_ قفل درب_ دستگاه را خاموش روشن کنید

……

ارور ماشین ظرفشویی سامسونگ مدلST151 🍀

کد خطا

شرح خطا

dr

خطای درب

E2

خطای ورودی آب

E3

خطای تخلیه آب

E4

خطای تامین آبگرم

F1

خطای میزان آبگیری

F3

خطای نشتی

F4

خطای دمای بالا

F5

خطای دمای پایین

F6

خطای نشت شیربرقی

F8

خطای موتور سنکرون

SE

خطای سوئیچ

F9

خطای ارتباط بین برد اصلی و برد نمایشگر
…….

ارور ظرفشویی ویرپول WHIRLPOOL Dish Washer

مدل ADP 7955WH/IX

F6=E2= اب ورودی

F6=E7=E1=فشار اب کم است

F6=E3=میزان اب کمی در داخل دستگاه قرار دارد

F8=E1=مشکل تخلیه

F5=بازوی اسپری قفل شده است

……

ارور ظرفشویی مجیک Magic Dish Washer
E1=خطای باز بودن بیش از  ۱۰دقیقه درب
E2=خطای تامین اب یا خرابی موتور
E3=خطای تخلیه اب
E4=خطای تامین اب گرم یا دمای ورودی اب بالای ۸۵ درجه هست
E5=خرابی هیتر
E6=ممکن است موتور اسیب دیده باشد
E7=برد الکترونیک اسیب دیده است
E8=ممکن است موتور اسیب دیده باشد
E10=خطای شبکه ارتباطی
F1=خطای فلو سنج یا جریان سنج
F2=خطای هیدرواستات یا کافی نبودن اب
F3=خطای نشت اب کف دستگاه
F4=دمای اب ورودی بالای ۸۵ درجه هست
F5=دمای ابکم است یا المنت سوخته است
F6=نشت اب از شیر برقی یا اب با فشار وارد شده
Dr=درب دستگاه باز است
Ts=اتصال کوتاه در ترمیستور
TO=خرابی ترمیستور یا قطعی ان
بای مدل ۶ نفره
 
to=مدار باز یا فیش قرمز برد جدا شده است
….

ارور ظرفشویی اگنس IGNIS Dish Washer

مدلDWT91

F2=اب اضافی داخل دستگاه تخلیه نمی شود

F3= اب اضافی وارد دستگاه ظرفشویی میشود

F5=اب به اندازه کافی نمی باشد

F1=الارم سریز شدن اب دستگاه

F6=خطای سنسور حرارتی

F7=گرمایش بیش از حد داخل دستگاه

ارورظرفشویی اگنس


…..

ارور ظرفشویی بوش (فارسی)
بوش ماشین ظرفشویی کدهای خطا
کدهای خطا برای بوش SMS / SH سری و Exxcel / Logixx ماشین ظرفشویی:

کدهای خطا E01، E02، E03، E04، E05
علت: به معنای E01، E02، E03، E04، E05 گسل کد که ماشین ظرفشویی دچار شکست ماژول قدرت. برنامه نویسی ماژول های قدرت جایگزینی توسط بوش قفل شده است تا در صورت یک کد خطا از این نوع توصیه می شود که با شما تماس بوش تایید مهندس ماشین ظرفشویی.

خطا کد E06
علت: مشکل ساز درب.
اقدام: این سنسور / سوئیچ است که تشخیص اینکه آیا درب است قبل از شروع یک چرخه آسیب دیده است و یا معیوب قفل شده است. برای انسداد را چک کنید و در صورت لزوم تعویض بخشی.

خطا کد E07
علت: پلو پز اوتوماتیک خشک شدن با توجه به فن معیوب است.
برو به: چرا ماشین ظرفشویی من خشک کردن ظروف؟

خطا کد E08
علت: آب بالاتر از سطح عنصر گرم پر کردن است.
اقدام: به احتمال زیاد یک مشکل با عنصر گرم، یا مسئله پر کردن.
برو به: چرا ماشین ظرفشویی من پر با آب؟

خطا کد E09
علت: مشکل آب گرم. به احتمال زیاد به عنصر حرارت مربوط می شود.
برو به: چرا ماشین ظرفشویی من گرم کردن نیست آب؟

خطا کد E10
علت: مشکل عنصر گرمایش.
اقدام: برای انسداد چک / ساخت تا / رسوبات آهکی است که می تواند توقف آب از تعامل با عنصر به درستی.

خطا کد E11
علت: ترموستات و یا سنسور دما معیوب.
عمل: در صورت لزوم بخشی معیوب را تعویض کنید.

خطا کد E13
علائم: 75C درجه حرارت آب بیش از
عمل: آیا شما ماشین ظرفشویی خود را متصل به یک منبع آب گرم؟ اگر چنین است تبدیل به سرد است.

خطا کد E14
علت: رید سوئیچ گسل سنسور جریان
اقدام: بررسی اطلاعات تماس در اتصال سوئیچ نی تمیز هستند.

خطا کد E15
علائم: نشت آب از طریق به ماشین ظرفشویی پایه.
اقدام: خالی پایه آب است. اگر خطا دوباره رخ می دهد پس از آن ماشین ظرفشویی شما دارای یک نشت.

خطا کد E16
علت: ورودی آب گسل شیر.
اقدام: بررسی دریچه ورودی و آب.
برو به: چرا ماشین ظرفشویی من پر با آب؟

خطا کد E17
نشانه: سطح آب بیش از حد بالا (بیش از حد پر).
علت: ممکن گسل سنسور جریان، یا مشکل زهکشی.

خطا کد E18
نشانه: سطح آب خیلی کم (underfill).
علت: می توانید با توجه به یک شیر آب مشکل ساز باشد.
برو به: چرا ماشین ظرفشویی من پر با آب؟

خطا کد E20
علائم: برق کوتاه یا استراحت.
علت: کوتاه و یا شکستن باعث مقاومت نادرست در پیچ در پیچ از پمپ گردش خون و یا موتور.

خطا کد E21
علائم: گردشی پمپ مسدود شده است.
علت: انسداد بین موتور یا پمپ و در نتیجه جریان آب کافی نیست.

خطا کد E23
علت: به عنوان کد خطا E20، اما این بار مشکل الکتریکی است با پمپ تخلیه.
اقدام: به جای پمپ تخلیه در صورت لزوم.

خطا کد E24
علائم: ماشین ظرفشویی درستی تخلیه نمی شود.
علت: فیلتر تخلیه مسدود شده است.
اقدام: تمیز کردن فیلتر.
برو به: چرا من بوش ماشین ظرفشویی تخلیه نشده است؟

خطا کد E25
علائم: ماشین ظرفشویی درستی تخلیه نمی شود.
علت: فیلتر احتمالا مسدود شده، همانطور که در بالا. در غیر این صورت این کد خطا می تواند یک پمپ تخلیه مسدود باشد.

خطا کد E26
علت: مشکل آب سوئیچ / تنظیم کننده.
اقدام: سوئیچ بررسی آب و جایگزین در صورت نیاز.

خطا کد E28
علت: گسل با سنسور کدورت شناسایی شده است.
نشانه: پلو پز اوتوماتیک شدن و تمیز است. آب کثیف در وان

……

ارورظرفشویی دوو

E1=ابگیری دارای مشکل هست

E3= المنت بیش از زمان تعیین شده در مدار است

E4= خطای سرریز شدن اب

E6=خطای مدار باز ترمیستور NTC

E7=خطای مدار کوتاه ترمیستور NTC
……

ارور لباسشویی و ظرفشویی هاردستون

…..

ارور ظرفشویی بهی کلید مخفی

…..

ارور ظرفشویی ال جی

گلد ایران الجی    ظرفشویی
IE  ورودی آب
EI  نشتی آب سوییچ کف
FE  آبگیری بیش از حد
tE  هیتر   12-13  اهم
HE  خطای هیتر
OE  پمپ تخلیه
LE  قفل شدن موتور
NE  تقسیم کننده آب 12-15اهم
نشانگرهای ظرفشویی
Cd  نمایشگر کول درای
CL  قفل کودک
St  برنامه uvاستریل کردن
PF  قطعی ناگهانی برق
F    برنامه اوتومات
روشهای تست

مدل 200-300-500  تغییر با spray
halfload-rins-power

مدل 105  تغییر با delay start
Eco – delay start – power

مدل   تغییر با delay start
600 – 605 – 610
half – delay start – po

……

ارو ظرفشویی اریستون، ایندزیت و شولتز

A01=نشت اب کف دستگاه

A03=انقضاع وقت تخلیه

A04=مشکل ترمیستور

A05=گرفتگی فیلتر ها

A06=مشکل کندی اب  ورودی

A08=انقضاع وقت حرارتی

A09=ایراد در ایپرام

A10=خرابی المنت

A11=ارور موتور شستشو

A12=ایراد در شناسایی نرافزار
……

ارور ظرفشویی موریس

……

 

ترمودیسک چیست؟

ترمو دیسک یک ترموستات معکوس است به عبارتی وقتی سرما به اندازه مشخصی رسیدبرعکس ترموستات ارتباط دو کنتاکت رابرقرار می کند.دمای فعال شدن معمولاپنج درجه زیر صفر توسط سازنده تنظیم شده و چون در ابتدای تولید یخچالهای نو فراست به شکل گرد ساخته شد به ترمو دیسک
معروف شد ولی هیچ دلیلی ندارد که همیشه گرد باشد چهار گوش و شکلهای دیگری هم دارد.
امروزه با استفاده از مدارهای کنترل الکترونیکی سنسورهای دما وظیفه ترمو دیسک را انجام میدهنذ.
در مورد ترمو فیوز هم باید گفت در یخچالهای نوفراست قدیمی که تایمر زمانی معمولا 20تا25دقیقه ای داشتند ترمو فیوز استفاده نمی شد چون تایمر بعد از مدت مشخصی المنت را از مدار خارج میکرد.

درنسل جدیدتر چون تایمر بصورت غیر فعال در زمان دیفراست درمدار قرار میگیرد وتا ترمودیسک به تایمر فرمان ندهد که راه بیفتد المنت در مدار می ماندبرای پیشگیری از بالا رفتن حرارت وخطرات احتمالی ترموفیوز را به سیستم
اضافه کردند.

……

پرسش:
چرا در فریزرهای نوفراست باید به ترموفیوز و ترمودیسک توجه کنید.
پاسخ:
در فریزر های نوفراست از دو قطعه داخل اواپراتور استفاده میشه ترموفیوز و ترمودیسک که خیلی قطعه مهم و پرکاربردیی هستند.

1-ترموفیوز: این قطعه همانطور که از نامش پیداست فیوز حرارتی می باشد که در فریزرهای نوفراست جهت حفاظت یخچال در مواقعی که المنت به هر علتی در مدار باقی بماند کاربرد دارد وقتی المنت برفک را آب کرد و از مدار خارج نشد با داغ شدن المنت جریان مصرفی المنت افزایش پیدا میکند تا زمانی در جریان معین ترموفیوز عمل کند و از ادامه کار المنت و احتمال آتش سوزی جلوگیری میکند. باید توجه کرد که ترموفیوز اگر عمل کند و قطع شود باید تعویض شود

2-ترمودیسک: این قطعه از یک دیسک فلزی  و دو کنتاکت درست شده که در دمای معین(زیر صفر) دیسک تغییر حالت داده و دوتا کنتاکت را به هم وصل میکند و در دمای معینی (بالای صفر) با تغییر حالت دیسک ارتباط کنتاکت ها را قطع میکند.ترمودیسک در مسیر المنت و فن سری قرار می گیرد و در فریزرهای نوفراست دو کاربرد دارد اولین و مهم ترین کاربرد ترمودیسک زمانی هست که فریزر برفک ندارد و تایمر المنت را به مدار می آورد که در این موقع ترمودیسک المنت را قطع میکند تا تایمر از مرحله المنت رد شود.کاربرد دوم ترمودیسک این هست که وقتی المنت برفک را آب کرده و تایمر کمپرسور را روشن میکند تا زمانی که اواپراتور و اطرافش کاملا سرد نشده فن را خاموش نگه دارد تا فن هوای گرم اطراف اواپراتور را داخل کابین فریزر ندمد.

فریزرهای نوفراست بردی دیگه ترمودیسک ندارند ولی ترموفیوز همچنان در فریزرهای جدید بردی نیز تعبیه می شود.

نحوه تست ترموفیوز با بیزر اهم متر باید دو سیمش وصل باشد و ترمودیسک در دمای اتاق قطع میباشد که برای امتحان باید به دمایی که روش نوشته شده برسونیم مثلا 2- درجه تا وصل شود بعد با بیزر بگیریم و دوباره وقتی گرم شد مثلا 15 درجه رسید دوباره دو کنتاکتش قطع میشود.

همکاران توجه داشته باشیم که ترموفیوز و ترمودیسک اجزای اضافی نیستند که وقتی خراب شدند یکسره کنیم!

باتشکر از ایرج فرهنگیان
 

معانی و مفهوم کلمات و اصلاحات نوشته شده روی ماشین لباسشویی

🔰معانی و مفهوم کلمات و اصطلاحات نوشته شده روی ماشینهای لباسشویی🔰

👕Cotton=لباس های کتان و پنبه ای

👖Cotton eco =لباس های کتان با صرفه جویی انرژی

👚Synthetic =لباس های معمولی

👖Delicate =لباس های حریر و ظریف

👕Wool =لباس های پشمی و نخی

👖Hand wash = لباس های ظریف مانند شستشوی دستی

👚Quick 30 =شستشوی سریع در ۳۰ دقیقه

👖Rinse +Spin= ابکشی و خشک کن

👕Drain =فقط تخلیه

👖Pre Wash =شستشوی اولیه برای خیس کردن لباس ها

👚Rinse+ = یک بار ابکشی اضافه

👖Crease Care =ضد چروک برای اتوکشی اسان

👕Souk = زمان اضافه برای لباس کثیف تر – خیساندن لباس

👖Duvet =لباس های مخمل

👚Refresh =شستشو با بخار فقط برای ۳ تکه لباس 

👖Time Save = صرفه جویی در زمان

👕Skin Care =لباس های که با پوست مستقیما در تماس می باشند

👖Easy Care = ضد چروک برای اتو کشی اسان

👚Black Care = لباس های مشکی

👖blanket =پتو یا لباسها یا پارچه های ضخیم

👕Favorit = قابل برنامه ریزی برای استفاده دلخواه مشتری

👖Mix =لباس های مخلوط

👚Alergy Care = شستشوی ضد الرژی

👖Silent Wash =شستشوی بدون صدا

👕Intensive 60=شستشوی متمرکز برای لباس کثیف در ۶۰ دقیقه

👖Time Delay = تاخیر در شروع کار ماشین

👚Intensive= شستشویی متمرکز برای لباس های کثیف

👖Spine = خشک کن

👕Rinse hold = توقف در زمان ابکشی تا انتخاب کاربر 

👖Medic rinse =جهت بهرگیری بهتر در زمان ابکشی

👚Bio care = شستشوی لباس لکه دار

👖Temp =تغییر دما

👕Wash +Dry = شستشو و خشک کن

👖Boiling care =لباس بیمار شستشو با بالاترین دما

👚Bed cover =شستشوی رو تختی و تکه های بزرگ

👖Bulky = شستشوی تکه های بزرگ

👕Dry =خشک کن ۱۰۰درصد

👖Dark wash =لباس های تیره

👚Sports wear=لباس های ورزشی

👖Steam wear=شستشو با بخار

👕Rinse++= دو بار ابکشی اضافه

👖No spin =بدون خشک کن

👚Wash +Dry= شستشو و خشک کن

👖Dry Only =خشک کن تنها

👕Cupboard dry =خشک کردن پارچه های کتان و نخی

👖Iron Dry =پارچه نخی کتان اماده برای اتو کشی

👚Low temp =مناسب برای لباس های بدون نیاز به اتو

👖Eco dry =خشک کردن اقتصادی

👕fading clothes=محو رنگ لباس 

 

محاسبه قدرت مکانیکی و الکترونیکی کمپرسور

در این پست محاسبه قدرت مکانیکی کمپرسور(اسب بخار)با قدرت الکتریکی آن (وات) 

✅ قدرت مکانیکی کمپرسور با HP (اسب بخار) و قدرت الکتریکی آن با W (وات) بیان میشود 

 

 ❇️ اسب بخار را

 HP ( horese power) 

 

PH ( phase ) 

 فاز الکتریکی اشتباه نگیرید🤔

 

 

❇️ برای تبدیل HP به وات، باید عدد مربوطه را در 736 ضرب کنید.

 

و برای تبدیل W به HP باید عدد مربوطه را بر 736 تقسیم کنیم.

 

مثال : کمپرسور 3/4 اسب بخار چند وات است ؟

3/4*736=552 وات

 

⏪ کمپرسور 1/2 hp چند وات هست ؟

736×1/2=368 وات

 

⏪ کمپرسور 1/4 اسب بخار = 184 وات هست

 

⏪ کمپرسور HP 1/8 چند وات میباشد؟

 

HP 1/8 * 736 = 92 W

 

⏪ 74 وات چند اسب بخار میباشد؟

 

74 / 736 = 1/10 HP

 

 

روغن مناسب برای انواع مبرد(گاز) یخچال سردخونه کولرگازی

لیستی از روغن های مناسب برای انواع گازهای موجود در بازار

انواع روغن های مناسب برای مبردهای پرمصرف

در این پست براتون تمامیه توضیحات در مورد روغن های تمامیه گازها با توضیحات کامل اماده کردیم ❤️

R410A

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن ، پلی استر

 

جایگزین R12

 

متوسط نقطه جوش : ۳۳- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R22 / R152 / R124

 

درصد : (۳۴ / ۱۳ / ۵۳ ) %

 

HCFC

 

===============================================================================================

 

R 401 B

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن ، پلی استر

 

جایگزین R12

 

متوسط نقطه جوش : ۳۵- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R22 / R152 / R124 

 

درصد : ( ۲۸ / ۱۱ / ۶۱ ) %

 

HCFC

 

==============================================================================================

 

R 401 C

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن ، پلی استر

 

جایگزین R12

 

متوسط نقطه جوش : ۲۳- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R22 / R 124 / R152

 

درصد : (۱۵ / ۵۲ / ۳۳ ) %

 

HCFC

 

==============================================================================================

 

R 404 A 

 

روغن مناسب : پلی استر

 

جایگزین : R 502  

 

متوسط نقطه جوش : ۴۶ – درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R125 / R143 / R134

 

درصد : ( ۴ / ۵۲ / ۴۴ ) %

 

HFC

 

==============================================================================================

 

R 406 A

 

روغن مناسب : الکل بنزن ، پلی استر

 

جایگزین : R 12

 

متوسط نقطه جوش :۳۳- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R22 / R142 / R600 

 

درصد : ( ۴ / ۴۱ / ۵۵ ) %

 

HCFC

 

==============================================================================================

 

R 407 A

 

روغن مناسب : پلی استر

 

جایگزین : R 12

 

متوسط نقطه جوش : ۴۶ – درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R32 / R125 / R 134

 

درصد : ( ۴۰ / ۴۰ / ۲۰ ) %

 

HFC

 

==============================================================================================

 

R 407 B

 

روغن مناسب : پلی استر

 

جایگزین : R502 / R12

 

متوسط نقطه جوش : ۴۸ – درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R32 / R125 / R134

 

درصد : ( ۲۰ / ۷۰ / ۱۰ ) %

 

HFC

 

==============================================================================================

 

 R 407 C

 

روغن مناسب : پلی استر

 

جایگزین : R22

 

متوسط نقطه جوش : ۴۴ – درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر

 

کاربرد : R32 / R125 / R134

 

درصد : ( ۵۲ /۲۵ / ۲۳ ) %

 

HFC

 

==============================================================================================

 

R 11

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن

 

نقطه جوش : ۲۴+ درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر 

 

CFC

 

=============================================================================================

 

R 12

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن

 

دمای اواپراتور : زیاد ، متوسط

 

نقطه جوش : ۳۰- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر 

 

CFC

 

==============================================================================================

 

R 22

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن ، پلی استر

 

دمای اواپراتور : زیاد ، متوسط

 

نقطه جوش : ۴۱ – درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر 

 

HCFC

 

=============================================================================================

 

R 134 a

 

روغن مناسب : پلی استر ، 

 

جایگزین : R12

 

نقطه جوش : ۲۶- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر  

 

HFC 

 

=====================================================================================

 

R 600 a

 

روغن مناسب : معدنی ، الکل بنزن

 

دمای اواپراتور : زیاد

 

نقطه جوش : ۱۲- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر  

 

HC

 

=============================================================================================

 

R 717

 

روغن مناسب : معدنی ، پلی استر 

 

دمای اواپراتور : متوسط ، کم

 

نقطه جوش : ۳۳- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر   

 

NH3

 

==============================================================================================

 

R 744

 

روغن مناسب : معدنی پلی استر 

 

دمای اواپراتور : زیاد

 

نقطه تصعید : ۷۸- درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر co2

 

جدول انواع مبرد جایگزین به همراه روغن مورد مصرف

 

تماس فوری با تعمیرکار
۰۹۱۲۶۱۵۵۰۸۷ ۰۹۰۲۷۶۹۰۸۶۳
       
درخواست سفارش آنلاین تعمیرات سریع‌ترین راه برای اعزام تکنسین متخصص
ثبت سفارش